fbpx
  • +070-99 55 450
  • carolina@howtomove.se

Julkalender Lucka 3

Julkalender Lucka 3

Bakbroms!

Dagens lucka handlar om en av de viktigaste förutsättningarna för att hästen ska kunna bära ryttaren – att den har en förlängd stödfas med bakbenen. Jag skulle gissa att detta är det folk egentligen menar när de pratar om saker som ”bakbensaktivitet”, ”undertramp” och delvis ”bärighet”.

Vad är bakbroms?

Bakbromsen är vad vi kallar den förlängda stödfasen i bakbenen. Förenklat kan du tänka dig att du cyklar på en en cykel med bak- och frambroms. Bakhjulet är drivande, precis som bakbenen på en häst.

Övre bilden visar ett ekipage där ryttaren sitter balanserat och hästen nyttjar sin bakbroms för balans och påskjut. På den undre bilden nyttjar ryttaren handbromsen och lägger tyngdpunkten bakom hästens rörelsecentrum varpå hästen sänker ryggen, hamnar bakom lod och inte kommer under sig och framåt med benen.
  • Om du har fart och bromsar kraftigt med frambromsen – vad händer?
    • Jo, cykeln lättar i bak…. i värsta fall gör du en kullerbytta över styret.
  • Och om du istället bromsar kraftigt med bakbromsen – vad händer då?
    • Cykeln lättar i fram istället. Har du bra balans kan du sen cykla vidare bara på bakhjulet en bit. Precis såhär funkar hästen!

Om hästen kan bromsa sin rörelse med bakbenen via stabiliserande muskelkedjor i rygg och bakben kommer den att lyfta ryggen och balansera upp kroppen. Det gör den genom att ha bakbenet i marken en lite längre tid. Bra bakbensaktivitet handlar alltså om att hästen bromsar sin rörelse framåt från det att den sätter i bakhoven till det att hoven är rakt under bakpartiet. Därifrån börjar påskjutsfasen som skapar kraft framåt. Därför är det viktigt med balans i lugnt tempo innan man börjar driva hästen framåt och gör ökningar. Dålig bjudning eller att hästen springer kan mycket väl handla om att den inte har den balans som krävs.

Hur åstadkommer jag denna förlängda stödfas?

Det går att rida sig till, men den enklaste vägen är att leda hästen – långsamt. Gör sedan detsamma i lätt nedförsbacke. Till en början räcker det med fem minuter om dagen.

Tävling!

Tävla med stallkamraterna vems om kan få sin häst att skritta långsammast, om hästen stannar är man utesluten! Filma och tagga @howtomove_fysioterapi på Instagram eller How To Move Fysioterapi på facebook. Vinnaren utses slumpmässigt och man vinner en gratis sitsanalys på min mottagning!

Morgondagens lucka

I morgondagens lucka kommer vi börja nosa mer på bogpartiet. Här har hästen störst lyftkraft och det är mekaniken i bogpartiet som ger push och luftighet åt hästens frambensrörelser. Här har vi den ”andra halvan” av hästens självbärighet.

Om julkalendern…

Det här är en adventskalender baserad på forskning och sammanställt enligt tänket inom Vertikal Balanserad Ridning (VBR).

Carolina

5 comments so far

MammaPosted on11:25 e m - dec 4, 2019

Det är jättebra upplägg

Birgitta von BaillouPosted on9:52 e m - dec 6, 2019

Du förklarar jättebra, liknelsen med cykeln är genial

    CarolinaPosted on9:55 e m - dec 6, 2019

    Tack! Den (och många andra förklaringar) har jag ”snott” från VBR, Lena och Maria. Just den här är det Maria Hallring som brukar använda! Den är svårslagen, kommer inte på någon bättre själv, då är det dumt att uppfinna hjulet igen!

Leave a Reply