• +070-99 55 450
  • carolina@howtomove.se

Julkalender Lucka 20

Julkalender Lucka 20

Enhandsfattning med tyglarna i vänster hand, låt höger hänga avslappnad på låret.

Olika sätt att förskjuta sin tyngdpunkt på

Äntligen är det dags!! I dagens lucka kommer du få veta hur du ska göra rent konkret för att bibehålla din centrering och med små medel kunna förskjuta din tyngdpunkt. Med de små hjälperna vi går igenom i dagens lucka kommer du kunna balansera upp en hel del av både dina svagheter och din hästs asymmetrier. Då vi har olika lätt att göra olika saker får du ett smörgåsbord av metoder. Du får helt enkelt utvärdera vilka som fungerar bäst för dig och din häst. Vissa kan enbart göras enskilda och vissa kan kombineras.

Ensidig bålaktivering

Genom att spänna ena sidans bålmuskulatur gör du en liten tyngdpunktsförskjutning åt samma sida. Den minsta och finaste signalen som går lätt att göra i båda varven. Om man kan koordinera det!

Sträck upp en arm rakt upp så sker en liten sidoshift och samma sidas bålmuskulatur aktiveras.

Enhandsfattning

Håll tyglarna i en hand. Den hand du håller tyglarna i kommer du automatiskt ”slå på” de stabiliserande musklerna på samma sida av bålen och förskjuter då tyngdpunkten till den sidan. Med andra ord, vill du förskjuta din tyngdpunkt lite åt vänster håller du tyglarna i vänster hand. Ett av sätten att lära sig att använda bålmuskulaturen ensidigt.

Arm rakt upp mot taket

Här tar du tyglarna i ena handen, sträcker upp handen på den sidan du vill aktivera rakt upp mot taket. Detta ger både en lätt sidoshift och ökad aktivitet i djupa stabilisatorer på samma sida som armen du sträcker upp. Kan göras med lätthet i båda varven.

Sidoshift i bröstryggen

Bibehåll höfter och axlar parallella och förskjut axlarna rakt i sidled i förhållande till höfterna. Här förskjuts din tyngdpunkt åt samma håll som du förskjuter axlarna. Lättast att göra när du vill förskjuta tyngdpunkten inåt.

Sitt med höfterna jämna och sidoförskjut axlarna parallellt rakt i sidled.

Via axelabduktion

Lämpar sig att göra främst då du vill förskjuta tyngdpunkten inåt. Håll tyglarna i ytterhanden. Lyft armen rakt i sidled, handen i axelhöjd och sträck dig i armens längsriktning. Ett sätt att förstärka sidoshiftet som kan göra det enklare att hålla kvar.

Via skuldran

Här kan du tänka på lite olika sätt. Den finaste hjälpen blir om du bara vinklar ut tummen lite och ”nyper” till lite med skuldran, motsatt skuldra mot sidan du vill föra över vikten på. Du kan även tänka du att du drar skuldran nedåt i riktning mot motsatt bakficka. Drar du ner och bak höger skuldra förskjuts din tyngdpunkt åt vänster. Den rörelsen kan med fördel kombineras med en liten vridning av bröstkorgen mot hästens högeröra för att förstärka. Alternativ tre är att du istället tänker skuldran snett ned mot motsatt sidas revbensbåge, på det sättet kan du lättare kombinera den med sidoshift åt vänster för att förstärka hjälpen.

Sträck ut armen rakt ut åt sidan och tänk att du ska nudda något som är precis utom räckhåll, behåll höfterna jämna.

Via rotation i bröstryggen

Här måste vi först börja med att rätta till ett vanligt fel som lärs ut i ridningen. Det som lärs ut är att ”ryttarens axlar ska vara i samma vinkel som hästens bogar och ryttarens höfter i samma vinkel som hästens höfter”. Det här vrider du dina axlar som hästens bogar kommer du lägga din tyngdpunkt utåt. Det är också ytterst sannolikt att du kommer sidoböja åt samma håll som du vrider dig vilket ytterligare förvärrar. OM du ska vrida kroppen överhuvudtaget ska det vara minimalt och med i övrigt bibehållen centrering. Jag brukar ha hästens öron som riktmärke. Bröstbenet ska som standard alltid peka mellan hästens öron, men vill man förstärka en vikthjälp kan man vrida bröstbenet lite mot hästens ena öra – det motsatta mot den riktning man är på väg åt för att få vikthjälpen inåt.

Testa!

En liten rotation (mindre än på bilden) förskjuter tyngdpunkten åt motsatt sida. Här visas tyngdpunkten åt höger.

Börja med rakriktad häst, även om du rider på voltspår. Börja med att känna att du själv sitter rakt och centrerat. Känn sedan igenom hästen; stödet i tyglarna, om den flyter iväg med eller tränger med bogen, skjuter iväg dig eller sadeln åt något håll, trycker in eller skjuter ut baken, driver jämnt med bakbenen. Gör testa sedan en liten viktförskjutning enligt en av metoderna ovan, eventuellt kombinera ett par metoder. Notera skillnaden i hur hästen känns i parametrarna ovan. Notera även om det är skillnad på vad som fungerar i de olika varven. Skriv gärna en kommentar här eller på facebook om vilket som fungerar bäst för dig, eller om du har några frågor kring utförande!

Morgondagens lucka

Imorgon kommer vi gå igenom hur du kan tänka när du rakriktar, ställer, och böjer via hästens rotation.

Om julkalendern…

Det här är en julkalender baserad på forskning och sammanställt enligt tänket inom Vertikal Balanserad Ridning (VBR).

Carolina

5 comments so far

JennyPosted on6:28 f m - dec 20, 2019

Vill tacka för många bra tips!
Vilken underbart lärorik kalender😃
Finns detta som bok?

    CarolinaPosted on7:55 f m - dec 20, 2019

    Hej! Vad roligt att du tycker det! Hoppas du har nytta av tipsen! Tyvärr finns det inte som bok än, ”bara” i kursformat som ”Vertikal balanserad ridning” (VBR) steg 1-3 alternativt clinics/kurser som jag håller. Mina kurser får än så länge inte kallas för VBR. Det har kommit många frågor om bok tidigare och nu när den här kalendern får så stor uppskattning tror jag att vi kommer ta tag i det! =)

IngridPosted on11:02 e m - dec 20, 2019

Jag gör som du lärde mig och tänker att jag spänner till i motsatt sida mot den jag vill lägga vikt mot samt att jag ibland vrider bröstet mot ena örat för att förstärka ytterligare. Roligt med fler ideer!

    CarolinaPosted on7:41 e m - dec 23, 2019

    Hej! Jättekul att du har användning av det jag lärde dig! Dock måste det ha blivit ett missförstånd, för du ska spänna samma sida som du vill öka trycket på! Och vrida bröstet mot motsatt öra 😉 Hoppas det går ännubättre framöver!

HelénePosted on4:51 e m - dec 22, 2019

Gör jag fel om min ”förskjutning” i höften känns likadan som när jag följer med ryggens rotation i skritt? Jag fattar att den inte ska vara lika stor, men är det en liknande rörelse?
Tack för en fantastisk blogg!!

Leave a Reply